Vielä 90-luvulla kaikki isot ja pienemmätkin matkatoimistot ja matkanjärjestäjät tapasivat lähettää paperiset esitteet kotiin pari kertaa vuodessa. Kotiin tullessaan esite tuoksui vielä musteelta, niin kuin Anttilan postimyyntikuvastokin. Nyt alkavat esitteet olla historiaa siinä missä postimyyntikuvastotkin ja tilalle on tullut netti. Matkaa suunnitellessa netti on toki kätevä ja helpottaa valtavasti vaihtoehtojen löytämistä. Mutta ei siinä kyllä sitä samaa fiilistä ole. Onko se sitten hyvä vai huono juttu?

Odotin kuin kuuta nousevaa, että sain ne esitteet käsiini. Suurin oli Aurinkomatkojen Lomakuvasto. Hinnastot ja aikataulut löytyivät takasivuilta. Sardinian kiertomatka neljän tähden majoituksella. Kts. hinnat hinnaston sivu 26. Selausta. 6975 markkaa. Takaisin matkan kuvaukseen. Kts. esitteen sivu 78. Voit liittää retkeesi myös viikon aurinkoloman. Kts. hinnat hinnaston sivu 27. 3500 markkaa lisää. Huomenna menen toimistoon ja varaan matkan.

Tulee huominen ja lähden bussilla kaupunkiin varaamaan Sardinian kiertomatkaa. ”Se on jo loppuunmyyty” ”Aha, no pitää sitten vielä miettiä. Palaan ensi viikolla asiaan”. Kotiin taas esitteitä selaamaan. Silloin toimistoja vielä riitti. Poissa ovat Hasse, Spies, Fritidsresor ja monta pienempää. Siinä sitä riitti selattavaa. Tilalle ovat tulleet Momondot, Hotels.comit, Bookings.comit ja monet muut. Vaihtoehtoja on enemmän kuin koskaan ja varaaminen on käynyt helpommaksi. Sardinia. Klik. Klik. Klik. Kiitos varauksestasi, varausnumerosi on AA-JS19805675. Tuosta autuaasta helppoudesta huolimatta kaipaan sitä aikaa, kun sain selata esitteitä päiväkausia ja pohtia, mihin ehkä joskus mahdollisesti saattaisin haluta matkustaa. Se jätti enemmän aikaa haaveilulle.